Operanatt Foto Thor Brødreskift 31

En musikalsk reise fra kirkerom til øyperle

Valdres sommersymfoni 2025 går inn i historien som en festival som forente det storslåtte, det intime og det folkelige. På dag tre fikk publikum oppleve nettopp dette. 

 

En romantisk start 

Dagens første konsert bar tittelen Fra romantikk til impresjonisme og bød på en delikat, men kraftfull reise gjennom noen av de mest stemningsladede verkene fra musikkhistorien.

Fra Romantikk Til Impresjonisme Foto Thor Brødreskift 14

Vi ble først løftet av Vaughan Williams' mest kjente og elskede verk The Lark Ascending, mesterlig fremført av Sonoko Miriam Welde på fiolin, med Nikita Khnykin på klaver. Stykket er inspirert av et dikt av George Meredith, som beskriver en sanglerke som stiger mot himmelen og synger. Welde malte frem fuglens flukt med en slik letthet at man kunne nesten høre vingenes myke slag i stillheten mellom tonene. "He rises and begins to round / He drops the silver chain of sound…"

Deretter bar det rett inn i Maurice Ravels La Valse som Ravel selv beskrev som et "koreografisk poèm”, altså en slags tonepoesi med en ballettaktig karakter. Marianna Shirinyan og Nikita Khnykin fremførte verket med gripende intensitet.

Konserten ble rundet av med César Francks ikoniske sonate i A-dur, i en rørende versjon for cello og klaver. Sandra Lied Haga – som nylig debuterte i Carnegie Hall – og Marianna Shirinyan viste hvorfor dette verket er et av verdens mest spilte kammerverk. Publikum i Valdres Folkemuseum forble stille et øyeblikk da den siste tonen stilnet– som om musikken måtte synke inn – før stillheten brått ble brutt av applaus.

 

Mektige møter i Slidredomen

Senere på ettermiddagen ble vi kalt til Slidredomen – bokstavelig talt – av Sytske Pas, som med Wagners Siegfrieds hornkall blåste dagen videre. I det gamle kirkerommet ble det klart at her skulle det ikke bli noen hvil.

Mektig I Slidredomen Foto Thor Brødreskift 10

Nikita Khnykin, som gjennom festivalen har vist imponerende spennvidde, spilte Aleksandr Skrjabins klavermusikk. Sammen med Sytske Pas fremførte han også Camille Saint-Saëns' verk for horn og klaver – og de to fikk instrumentene til å smelte sammen i en elegant dialog mellom kraft og sårbarhet.

Kvelden kulminerte med César Francks Piano Quintet i f-moll, fremført av Opus13 og Shirinyan – og det var som om hele kirkerommet ble forvandlet. Kvartetten levde som én organisme da de spilte – fra første til siste tone – med all den tekniske og musikalske kompleksiteten, og en energi som traff publikum rett i hjertet. 

 

Helt magisk på Vesleøya

Når natten senket seg, vendte festivalen blikket mot Vesleøya – og det som skulle vise seg å bli en av årets store publikumssuksesser: Operanatt på Vesleøya. Med værmeldingen i bakhodet og vind i trærne var det lenge spenning knyttet til kvelden. Men så – som om også værgudene var på festivalens side – stilnet vinden, og publikum strømmet til med pledd og forventning.

S3A1742

Lyslenker i trekronene, små båter på fjorden og latter i skogen satte rammen for en kveld fylt med operaens største øyeblikk – fra Mozart og Bizet, via Tsjajkovskij til Puccini, og artistene – Yngve Søberg, Ebba Lejonclou, Alexander Rybak og Eirik Grøtvedt – leverte emosjonelle øyeblikk. Som Alf Richard Kraggerud sa:

– Det måtte gå over 30 år før vi fikk den gode idéen å tilby opera her på Vesleøya.

Og for en idé det var. Operaen traff, og vi tør påstå at mange gikk hjem med tonene tett innpå hjertet.