Ofte stilte spørsmål og svar

Mange notestaiv og stoler

FAQ

På denne siden kan du lese ofte stilte spørsmål og svar. Vi ber om at du orienterer deg her, før du kontakter oss via e-post.

 

Å søke på kursene 

  • Er det lurt å legge ved ekstra attester/anbefalingsskriv til søknaden?

- Nei, uttaket gjøres kun basert på innsendte opptak, og ikke ut fra skole/klasse, attester eller talentplass.  Sørg for å sende med et opptak du er godt fornøyd med.

  • Hvordan vet jeg at søknaden er registrert, og når får vi svar?

- Når dere sender inn søknaden får dere automatisk en e-post som bekrefter dette. Har du motatt denne e-posten er alt i orden, og du vil få svar innen 1.mars.

  • Kan vi ettersende opptak?

- Ja, dere kan ettersende opptak via e-post, frem til og med senest 15.januar. Dette er søkers eget ansvar, og søknader som mangler opptak vil ikke bli vurdert.

  • Kan jeg søke meg til et spesifikt kurs?

- Nei, du søker hovedsakelig på periode 1 eller 2, og sommersymfonien vil så plassere deg på det kurset der du vil få best mulig utbytte, på bakgrunn av informasjonen og opptaket du sender inn.

 

Opptak, betaling og registrering

  • Når er siste frist for betaling og kan man få utsettelse?

- Siste frist for å betale og registrere sin kursplass er 15.mars. Vi kan gi betalingsutsettelse dersom dere kontakter oss via e-post innen 15.mars.

  • Vi har fått oppgitt en pris, men når vi har fylt ut skjema og skal betale så kommer det en annen pris?

- Dersom man huker av i boksen for foreldrepåmelding, så kommer et tillegg i prisen på 3800kr. Dette er for kost og losj for medfølgende foresatt for deltakere født i 2008 eller senere.

  • Jeg ønsker å bo på rom med han eller hun, eller har andre ønsker for overnatting

- Skriv inn dette i boksen kalt "Rom-ønsker" i registreringsskjema

  • Kan vi ønske oss en bestemt lærer?

- Vi har desverre ikke mulighet til å innvilge og ta hensyn til alle ønsker, da det er en svært omfattende timekabal som skal legges. Ber om forståelse for dette. Kursleder gjør imidlertid sitt beste for at alle skal bli fornøyde og få et godt utbytte av kurset.  

  • Kan jeg som forelder bli med, selvom mitt barn er født før 2008?

Kurset foregår på Valdres folkehøgskole der alle barn, foresatte og leirassistenter bor. Det er imidlertid desverre begrenset med sengeplasser her, og for å kunne ta opp så mange søkere som mulig, har vi satt en grense. Barn født i 2008 eller tidligere vil også ha glede av det sosiale ved å bo med andre jevnaldrene på leir, samt selv ta ansvar for å møte opp presis. Vi har flere leirassistenter som bor sammen med de, og som er tilgjengelige 24/7 for å passe på. Vi har imidlertid stor forståelse for at enkelte kan synes det er skummelt, eller ikke helt er klare for dette ved ca 11 års alder. Da anbefaler vi at foreldrene blir med, og enten bor i nærheten og følger opp på dagtid, eller om dere ønsker å bo sammen med alternativ innlosjering. Leira camping er da det nærmeste, og ellers har vi gode priser på hotellet i Fagernes. Alle måltider er inkludert for barna på VFHS. Les mer her:  http://www.sommersymfoni.no/festivalen/overnatting.aspx

  • Kan vi ha med søsken som ikke er med på kurset?

- I utgangspunktet er det kun plass til de barn som er tatt opp på kurset, men vi forstår at noen foreldre kanskje har småsøken som av praktiske årsaker må bli med. Sed oss da en e-post om dette snarest mulig, slik at vi kan få inn dette når vi legger rom-kabalen, for å sikre soveplasser til alle. Det er i såfall en egen pris for disse 

  • Kan vi ettersende noter/stykke til konsert?

- Vi foretrekker at dette lastes opp i registreringsskjema, men det kan også sendes via e-post med navn på komponist, stykke, lengde (OBS max grensene her!), og pianonoter, senest innen 1.april!

  • Jeg har fått venteliste plass, hva nå?

- Først etter den 15.mars vil vi har oversikt over avmeldinger og annen informasjon og vil da starte arbeidet med å fordele ventelisteplassene. Vi ber om forståelse for at vi ikke kan uttale oss om din ventelisteplass før etter 15.mars, og vi vil kontakte deg snarest mulig dersom vi kan tilby deg plass.

Da Valdres Sommersymfoni er et nasjonalt og internasjonalt kurs, vil elever kunne oppleve at man ikke blir tatt ut på samme kurs som de man ellers går i orkester med, andre på samme talenttilbud eller de man går i klasse med.

 

Generelle praktiske spørsmål

  • Når får vi notene?

- Alle noter skal være utsendt/lagt ut på nett, innen 15.april. Pass selv på å skrive ut og ta de med på kurset!

  • Når får vi vite hvem vi får som lærer, og timeplanen vår?

- Lærer, timeplan og romkamerater får dere først informasjon om ved ankomst, i deres velkomstmapper.

  • Når skal vi møte opp?

- Informasjon om oppmøte og timeplan for den første dagen legges ut på denne siden.

 

Festivalen

  • Hvilke festivalkonserter får vi høre på? 

- Konsertene listet opp her er inkludert for alle deltakere og foresatte som bor med deltakere.

  • Hvordan bestiller vi overnatting (Festivalpublikum eller foreldre):

- For å bestille overnatting på festivalhotellet Scandic Fagernes kan du enten ringe +47 61358000 og oppgi koden: BVAL230618 eller bestille på nettet og oppgi samme kode for å få tilgang på rommene og en god festivalpris: https://www.scandichotels.no/hotell/norge/fagernes/scandic-valdres

  • Hvor bestiller vi billetter?

- Billetter til konsertene kan kjøpes her.