På denne siden kan du lese ofte stilte spørsmål og svar. Vi ber om at du orienterer deg her, før du kontakter oss via e-post. Du finner mer praktisk informasjon om kursene her

 

Generell info
Søknadsprosessen

 

  • Er det lurt å legge ved ekstra attester/anbefalingsskriv til søknaden?
    - Nei, uttaket gjøres kun basert på innsendte opptak, og ikke ut fra skole/klasse, attester eller talentplass. Sørg for å sende med et opptak du er godt fornøyd med.
  • Hvordan vet jeg at søknaden er registrert, og når får vi svar?
    - Når du sender inn søknaden får du en automatisk e-post som bekrefter dette. Har du mottatt denne e-posten er alt i orden, og du vil få svar innen 15. februar.
  • Vi har ikke opptaket klart, kan vi sende inn søknaden nå og ettersende opptaket?
    - Ja, du kan ettersende opptak via e-post, frem til og med senest søknadsfristen 15.januar. Dette er søkers eget ansvar - søknader som mangler opptak vil ikke bli vurdert.
  • Kan jeg søke meg til et spesifikt kurs?
    - Ja, du søker både periode og kurs. Sommersymfonien vil likevel plassere deg på det kurset vi mener du vil få best mulig utbytte, på bakgrunn av informasjonen og opptaket du sender inn.
  • Kan vi ha med søsken som ikke er med på kurset?
    - I utgangspunktet er det kun plass til de barn som er tatt opp på kurset, men vi forstår at noen foreldre har småbarn som av praktiske årsaker må bli med. Dette registrerer dere i søknadsskjema. Det er en egen pris for medfølgende søsken som er oppgitt her. 
0623 Annet 03
Opptak og registrering

 

  • Jeg ønsker å bo på rom med han eller henne, eller har andre ønsker for overnatting.
    - Dette skriver dere i et eget felt for romønsker i betalingsskjema.
  • Kan jeg som forelder bli med, selv om mitt barn er født før 2011?
    - Hovedregelen er at dette ikke er mulig. Valdres folkehøyskole har begrenset med sengeplasser og vi prioriterer sengeplass til kursdeltagere. Aldersgrensen er satt for å kunne ta opp så mange søkere som mulig. Barn født i 2011 eller tidligere vil også ha glede av det sosiale ved å bo med andre jevnaldrene på leir, og det er mye læring i å selv ta ansvar for å møte opp presis. Vi har flere leirassistenter som bor sammen med deltakerne, og som er tilgjengelige 24/7 for å passe på.

    Vi har imidlertid stor forståelse for at enkelte ikke er klare for dette ved ca 11 års alder. Da anbefaler vi å kontakte kursleder Helene for å sjekke muligheter for overnatting på folkehøgskoen. Eventuelt kan foreldrene bo i nærheten, eller bo sammen med deltageren, da med alternativ innlosjering. Leira camping er da det nærmeste. Alle måltider er inkludert for barna på Valdres folkehøyskole. Les mer her
  • Jeg har fått ventelisteplass, hva nå?
    - Først etter den 15.mars vil vi ha oversikt over avmeldinger og annen informasjon. Vi gir ikke ut informasjon om ventelisten. Vi tar kontakt med deg dersom du får plass på kurset.

    Da Valdres Sommersymfoni er et nasjonalt og internasjonalt kurs, vil elever kunne oppleve at man ikke blir tatt ut på samme kurs som de man ellers går i orkester med, andre på samme talenttilbud eller de man går i klasse med.
OL7A9531
Generelle spørsmål

 

  • Når får vi vite hvem vi får som lærer, og timeplanen vår?
    - Lærer, timeplan og romkamerater får dere først informasjon om ved ankomst, i deres velkomstmapper. Vi ber om forståelse for at vi ikke kan uttale oss om dette før dere kommer, da det henger sammen med den øvrige kabalen som skal legges. 
  • Når skal vi møte opp?
    - Informasjon om oppmøte og timeplan for den første dagen legges ut på denne siden.
  • Vil det være fiolinmaker tilstede under sommersymfonien?
    - TBA

 

  • Kan vi ønske oss en bestemt lærer?
    - Vi har desverre ikke mulighet til å innvilge og ta hensyn til alle ønsker, da det er en svært omfattende timekabal som skal legges. Kursledelsen gjør imidlertid sitt beste for at alle skal bli fornøyde og få et godt utbytte av kurset.  
  • Jeg har ikke fått svar på spørsmålet mitt på denne siden, hvem kontakter jeg?
    - Vi har samlet praktisk informasjon på denne siden. Hvis du allikevel ikke finner svar her ber vi deg ta kontakt med kursleder. Du finner kontaktinformasjon under fanen “organisasjon”. 
0623 Avslutningskonsert 23
Priser og betaling

 

  • Hva koster deltakelse på kurset? 

     - På denne siden finner du informasjon om  priser, rabatter og annet nyttig i den forbindelse. 

 

  • Når er siste frist for betaling og kan man få utsettelse?
    - Siste frist for å betale og registrere sin kursplass er 1.mars. Vi kan gi betalingsutsettelse dersom dere kontakter oss via e-post innen 1.mars.
OL7A4803
Fremføring på konsert, noter og repertoar

 

  • Jeg ønsker å fremføre et solostykke på konsert, hvordan melder jeg meg på?
    - Fra 2019 kom det et helt nytt system for konsertpåmelding, Du melder deg på konsert når du bekrefter og betaler for plassen.  Er du i tvil, huk allikevel av på Ja. Dersom du huker av NEI vil det IKKE være mulig å påmelde eller ettersende konsertpåmelding. Et eget skjema sendes ut i etterkant via epost til de som har huket av på JA. Her melder du på stykke og laster opp noter.
  • Kan vi ettersende noter/stykke til konsert?
    - Ja, innen 15.april. MEN OBS - Vi ønsker at alle som har mulighet til det laster opp noter i skjemaet dere for på epost, slik at vi får dette riktig inn i vårt system. Dersom du huket av NEI til deltagelse på konsert under bekreftelse/betaling vil det IKKE være mulig å påmelde eller ettersende konsertpåmelding.
  • Når får vi notene til orkesteret/kammermusikk?
    - Alle noter sendes ut/legges ut på nett innen 15.april. Pass selv på å skrive ut og ta dem med på kurset! For å få best utbytte anbefaler vi at dere øver godt på stykkene i forkant. 
Valdres Folkemuseum Ute
Festivalen

 

  • Hvilke festivalkonserter får vi høre på?
    - I 2022 sammenfaller festivalen med kursene i 1. periode. Festivalkonsertene som spilles på Valdres folkehøgskole i 1.periode er inkludert for alle deltakere og foresatte som bor med deltakere. Mer informasjon om konsertene kommer etter festivalens programslipp i mars 2022. I 2022 arrangeres festivalen fra 17. juni - 27. juni. 

 

  • Hvordan bestiller vi overnatting (Festivalpublikum eller foreldre):
    - For å bestille overnatting på festivalhotellet Scandic Fagernes kan du enten ringe +47 61358000 eller bestille på nettet her.